Sunday, November 24, 2013

Soy Lecithin



Assalamualaikum,

Entry kali ni nak share berkenaan dengan produk Shaklee yang sentiasa mendapat sambutan hangat iaitu Soy Lecithin. Saya juga merupakan pengguna setia produk ini setiap hari selain dari supplemen - supplemen lain.



Sedikit info tentang lecitin:
Lecithin sangat diperlukan oleh badan. Walaubagaimanapun, Lecithin ini tidak dapat dihasilkan oleh badan dengan sendirinya. Lecithin boleh di dapati daripada kacang soya, kuning telur, jagung dll lagi.

Fungsi Lecithin;
  •  Meningkatkan daya ingatan dan juga menbantu keupayaan belajar.
  • Lecithin Shaklee adalah daripada ekstrak kacang soya yang mengandungi kandungan Choline yang tinggi. Choline yang terkandung di dalam lecithin ini akan membantu meningkatkan daya ingatan seseorang.
  • Menyokong kesihatan kardiovaskular iaitu lecithin bertindak sebagai “fat emulsifier” (pemecah lemak). Ini dapat membantu mengatasi masalah jantung.
  • Memelihara aras trigliserida yang sihat. Trigliserida yang berlebihan di dalam badan akan disimpan di dalam kulit sehingga meyebabkan kegemukan. Tahap trigliserida yang berlebihan akan membahayakan kesihatan. Trigliserida yang seimbang sangat diperlukan oleh badan kerana ia penting bagi metabolisma badan, memberi tenaga kepada badan, melindungi tulang dan melindungi organ-organ badan daripada tercedera. Bagi mereka yang mengalami masalah berat badan (kegemukan), mereka perlu menurunkan tahap trigliserida untuk lebih kesan efektif (memberikan kesan yang lebih baik) kepada proses penurunan berat badan.
  • Membantu dalam proses menguruskan badan; Lecithin dapat membantu memecahkan lemak-lemak yang berlebihan di dalam badan.
  •  Membantu meyerap nutrient larut lemak iaitu Vitamin A, D, E, dan K. 
  • Dapat mengurangkan risiko berlakunya masalah pembuluh darah tersumbat.
 

No comments: