Saturday, March 8, 2014

Shaklee Pilihan Sekeluarga



Kenapa saya pilih Shaklee??  Sedikit perkongsian pengalaman kami setelah lebih kurang Sembilan bulan mengamalkan supplemen dari Shaklee.

Entry kali ni bukan lah niat saya nak menyebelahi produk Shaklee ni..Tapi cerita ni berkenaan apa yang saya dan keluarga saya alami,, Sebelum ni ada juga kami sekeluarga mencuba supplement yang lain. Tapi dari sebotol ke sebotol, rasanya sama ja.. Bila husband nak cuba Shaklee, mula la saya mencebik.. Dalam hati “membazir je makan vitamin-vitamin ni.. Kalau nak sakit, sakit juga nanti”.. Tapi dah beria encih H nak try juga, ok lah.. go onnn.. Produk-produk pertama yang kami beli adalah, Vitalea, Vitamin E, Ostematrik, dan vivix.. (Vivix ni kami decided nak beli sebb pada masa ni, Encik H saya ni ada masalah kesihatann sikit.. Jadi produk-produk lain tu purposely Encik H saya ni beli untuk saya lah.. Hehe,, Thanks abang). Lepas kami rasa perubahan selepas mengambil vits ni semua, jadi kami decide nak tambah ESP untuk saya, dan Mealshake untuk buah hati kami..


VIVIX
Antara produk-produk Shaklee yang menjadi pilihan hati kami sekeluarga adalah Vita C Plus, Vita E Complex, ESP,Vitalea, Alfalfa, Lecitin, B Complex dan Ostematrix. Jangan risau, kebanyakan vit2 Shaklee ni mampu bertahan selama 4 bulan!! Seriously, tak mahal tau.





 Banyak perbezaan yang saya dan suami rasa selepas mengambil supplement dari Shaklee.
Antaranya kalau dulu:
1)      Bangun pagi confirm sakit tapak kaki
2)      Bangun pagi mesti kena take time nak bergerak
3)      Letih/malas nak pergi kerja… Sebab dah letih  bila terfikir dengan kerja-kerja yang bakal dibuat.. Dalam kepala terfikir kenapa la lambat lagi nak sampai hari jumaat…
4)      Baru separuh pagi buat kerja kat ofis, dah rasa mengantuk.. dah rasa lenguh badan... dah rasa lapar J Hohoho..
5)      Bila banyak buat kerja-kerja yang boleh keluarkan peluh sikit, mula la badan ni nak bau yang tak best.. hehee
6)      Nampak je tangga,, mula la malas nak mendaki,.. bukann apa, bila sampai ja kat atas nanti mesti lutut aku sakit/lenguh..
7)      Bila bulan puasa, belum lagi pukul 10 pagi dah rasa ngantukkk.. huargggghh....
8)      Bila dah abis 8jam kat tempat kerja dah rasa malam ni nak tidor awallah... letih. Bawah mata dah hitam macam nak jadi panda dah..
Kerja saya ni banyak kena berjalan dan kadang-kadang kena ulang alik di antara dua tempat kerja yang berbeza lokasi. Jadi paham-paham la memang kena bergerak banyak dan semestinya tenaga yang mencukupi.

Tapi sekarang:
1)  Bangun pagi takde lagi sakit-sakit tapak kaki, takde lagi lenguh-lenguh pinggang. Terus boleh bangun.. (Bangun tu selepas baca doa bangun tidor la kawan-kawan). Siap boleh masak untuk bawa bekal pergi kerja lagi,, Hehehe
2)      Badan terasa ringan jadi tak de lagi perasaan nak mencari MC.
3)      Tak de lagi rasa ngantuk. Kalau badan berpeluh pun tak de lagi bau yang tak best tu keluar.
4)      Sekarang dah tak heran kalau nampak tangga. Lutut dah tak bunyi kriuk-kriuk lagi dah.. Bangun dari sujud & rukuk pun dah tak de bunyi lutut lagi dah.
5)  Bulan puasa yang lepas, saya merasa sedikit kelainan kerana badan rasa bertenaga. Sebab saya dah standby kalau-kalau akan rasa macam sebelum-sebelum ni.. Jadi tahun ni nak kekalkan lagi amalan2 yang sama.. InsyaAllah…
6)      Hitam bawah mata ni dah banyak kurang. Dulu kalau letih sikit dah nampak hitam dan berminyak.
7)      Kulit dah tak kusam. Pastu kulit jadi lembab. Kalau finger print nak punch kad tak payah lagi nak dua tiga kali touch baru la scanner boleh detect dan baca.. Sekarang sekali touch dah pun “verified”.
8)      Badan ringan dan bertenaga sepanjang hari. Letih sikit-sikit tu mesti la ada kan… kita kan manusia.. pompuan plak tu,,

Sebenarnya kalau nak list kan apa perbezaan sebelum dan selepas mengambil Shaklee ni, ianya sangat subjektif. Kita sendiri kena menilai apa yang kita rasa. Yang penting kita mesti menghargai apa yang Allah dah pinjamkan untuk kita. Jangan kita mengharap ianya akan kekal elok/sihat selamanya kalau kita tak menjaga anugerahNya. Ala, macam pokok juga, kalau kita tak baja, tak siram, mula-mula daun nampak kuning,  lama kelamaan, pokok pasti akan mati. Kalau kereta kita tak berkira untuk servis, apalah salahnya kalau kita berikan supplement pada badan kita untuk mendapat tahap kesihatan yang baik.

Dalam suasana kos sara hidup yang semakin meningkat, semestinya kita perlu membelanjakan wang kita hanya kepada sesuatu yang betul betul dapat memberi manfaat kepada diri kita. Oleh itu, jangan lah kita membazirkan wang kita membeli produk produk supplemen yang berlambak di pasaran yang belum terbukti berkesan dan selamat. 


Oleh itu, kami sekeluarga cukup yakin supplemen yang kami amalkan ini memberi manfaat dan tidak dibazirkan begitu sahaja.

Kalau ada antara pembaca-pembaca yang nak mencuba produk Shaklee, silalah contact saya. Saya akan cuba mencadangkan vitamin-vitamin yang sesuai dan juga cadangan waktu pengambilan yang ideal untuk penyerapan yang baik.

Salam ceria.

No comments: