Sunday, April 13, 2014

Set Kehamilan



Kehamilan adalah antara berita gembira dalam hidup kita.. Antara yang ditunggu untuk pasangan yang berkahwin apa lagi kalau bukan isteri mengandung kan...
Kehamilan adalah salah satu pengalaman unik yang akan di hadapi oleh kaum wanita..Antaranya ialah faktor kesihatan ibu hamil, bagaimana nak membawa diri ketika waktu hamil dan semestinya mengidamkan bayi yang sihat..


Antara perkara-perkara yang perlu anda lakukan untuk bergelar ibu adalah:
  • Ketahui berat badan anda sebelum kehamilan 
  • Berhenti mengambil sebarang pil sebelum mendapatkan nasihat daripada doktor. Ini adalah kerana ada sesetengah pil akan memudaratkan bayi dalam kandungan. Jadi pastikan anda mendapat nasihat doktor ya.
  • Berhenti merokok.. Ianya merbahaya kepada kandungan. 
  • Amalkan gaya hidup dan pemakanan yang sihat. 
  •  Cuba jaga dan kawal berat badan anda sewaktu hamil. Tapi ingat, jangan la pulak nak berdiet dengan cara tak betul ye… nanti baby tak cukup kandungan nutrien pulak.
  • Elakkan melakukan kerja-kerja yang terlalu berat.. Oppsss jangan pulak ambil peluang untuk goyang kaki ye puan-puan… kalau langsung tak buat kerja pun tak bagus kerana pergerakan ringan dan berterusan diperlukan oleh system badan kita bagi membantu otot-otot anda terutamanya semasa proses kelahiran.
  • Yang paling penting, jangan lupa sujud syukur bagi “menyampaikan” ucapan terima kasih kita kepada Allah.
Shaklee mempunyai beberapa set-set vitamin yang sesuai untuk diambil oleh ibu-ibu mengandung dalam trimester yang pertama adalah;

  •  Vita-Lea Iron formula: Multivitamin dan Multimineral termasuk Zat besi.
  • B-complex: Mengandungi 8 kumpulan Vit B yang lengkap dengan asid folik
  • Vitamin C: Sumber kalogen, dapat meningkatkan antibodi di samping dapat membantu penyerapan Zat besi dengan berkesan (penting untuk ibu-ibu yang mengalami masalah low Hb sewaktu hamil).
  • OsteMatrix: Sumber Kalsium, Magnesium, Vitamin D disamping dapat membantu mengurangkan rasa sakit pinggang dan juga masalah kejang kaki.
Selain daripada kita mengamalkan makanan yang sihat, antara amalan-amalan yang perlu diamalkan ialah mengamalkan surah-surah pilihan semasa mengandung. InsyaAllah segalanya akan berjalan dengan lancar... :)
Antara surah-surah yang digalakkan ketika waktu mengandung adalah:
a)      Surah Yusof -  untuk memohon agar anak cantik rupa paras.
b)      Surah Luqman -  Memohon anak menjadi bijak pandai.
c)      Surah Mariam – Memohon agar di mudahkan ketika melahirkan.
d)     Surah Yasin – Memohon dikurniakan anak yang teguh hatinya dan tidak terpengaruh dengan maksiat.
e)      Surah al-Hujurat – Untuk membayak susu ibu.

Kepada anda yang berminat untuk menggunakan set-set diatas, cepat-cepat pm saya untuk dapatkan harga yang menarik tau..

Salam ceria.

No comments: