Saturday, May 3, 2014

Masalah Gastrik?



Assalamualaikum dan salam ceria untuk semua pembaca. Pejam celik pejam celik lagi dah nak masuk bulan May. Lagi dua bulan, kita semua akan menyambut bulan berkat, bulan Ramadhan Al-Mubarak.. Jadi sebut pasal bulan puasa, ada antara kita dah mula risau... Kenapa pula nak  risaukan?? Apa lagi kalau bukan masalah gastrik. Tapi gastrik bukan lah menyerang pada bulan puasa sahaja. Bila-bila masa gastrik akan menyerang terutama bagi mereka yang tidak menjaga pantang larang..


Adakah anda antara yang :
Menghadapi masalah gastrik?
Risau bulan puasa dah nak menjelma lagi tetapi masih belum menggantikan puasa lagi?
Takut tak boleh nak berpuasa sebab gastrik?
Susah nak menghadapi masalah gastrik tertutama bagi mereka yang sentiasa sibuk dan tidak mempunyai waktu yang tetap untuk mengambil makanan?
Malu apabila bau makanan yang anda makan memberikan bau yang kuat terutama waktu semua rakan-rakan sekerja sedang asyik melakukan kerja dan boleh memberi gangguan kepada rakan sekerja dan ianya membantutkan niat anda untuk makan?


Dengan  ESP dari Shaklee dapat membantu anda mengatasi masalah gastrik. Ini adalah kerana:
v     ESP merupakan makanan tambahan protin yang berasaskan kacang soya. Satu hidangan ESP ini bersamaan dengan  dua kali ganda daging, empat kali ganda telur, dua belas kali ganda susu, rendah lemak, tiada kolestrol, tiada asid uric dan sangat mudah untuk diserap oleh tubuh manusia.
v     ESP sangat sesuai diambil sebagai minuman untuk menggantikan sarapan pagi dan juga boleh diambil sebagai pengganti kepada hidangan makan penting (sarapan pagi, makan tengahari dan juga makan malam ) Ia dapat membantu  memberikan anda rasa kenyang dan dapat mengelakkan daripada perut masuk angin.

Bagi mereka yang mengalami kesuntukan masa untuk mengambil sarapan pagi, jadual makan yang tidak menentu dan juga inginkan sumber makanan yang mudah untuk disediakan dan diambil, ESP adalah sangat sesuai.  [ Kelebihan lain mengenai ESP, klik di sini]

Kadang-kadang kita semua memandang rendah dengan masalah gastrik. Tetapi masalah ini akan menjadi igauan kepada mereka apabila bulan puasa hampir tiba dan ianya juga akan memberi kepada kesan kerja anda.

Awas anda semua, kalau dibiarkan melarat gastrik akan menyebabkan berlakunya ulser perut yang kronik!!.

Antara tanda-tanda anda penghidap penyakit gastrik ialah:
1)      Selalu mengalami masalah sakit kepala terutamanya apabila anda terlewat mengambil makanan.
2)      Kadang-kadaang sakit kepala akan mengakibatkan pesakit merasa loya dan sebu perut.
3)      Sendawa / mengeluarkan angin melalui mulut
4)      Perut tidak selesa terutamanya apabila terlewat mengambil makanan dan terasa pedih ulu hati.

Antara petua-petua lain yang dapat membantu masalah gastrik ialah:
1)      Jangan makan terlalu banyak dalam satu masa.
2)      Elakkan mengambil makanan yang pedas.
3)      Elakkan mengambil makanan berjeruk antaranya jeruk buah dan asam boi.
4)      Rancang jadual makanan yang terancang.

Jadi jangan biarkan gastrik menjadi igauan hidup anda lagi terutamanya di bulan Ramadan yang akan datang. Jangan biarkan gastrik membantutkan ibadah dan juga aktiviti harian  kita.

Berita baik kepada anda semua, kami mempunyai ready stock dan memberikan khidmat COD (cash on delivery) kepada anda yang berada di sekitar Shah Alam. Kepada mereka yang berada di luar Shah Alam, jangan risau kami juga menyediakan proses penghantaran.

No comments: